The making of Zomer in New York

Het was rond januari dat ik met mijn uitgeefdirecteur aan tafel zat en zij me het idee van een zomerse jubileumactie voorlegde. The House of Books bestaat dit jaar 12,5 jaar en om dat te vieren, verzochten ze mij om een kort zomerverhaal te schrijven waar een leuke actie omheen zou komen.
Ik was nog bezig met de laatste herschrijvingen van Zwaar verguld! maar ik had nog maanden de tijd, dus ik twijfelde eigenlijk geen moment. Zo kon ik mijn vaste lezers een extraatje bieden als ze Zwaar verguld! inmiddels allang weer uitgelezen hadden. Daarnaast is het een mooie kans om nieuwe lezers kennis te laten maken met mijn schrijfstijl. Meteen was ik enthousiast en al vrij snel bedacht ik dat dit verhaal zich in New York zou afspelen.

In oktober vorig jaar was ik zelf in New York en wat vond ik het geweldig daar. Als schrijver wil je al die indrukken natuurlijk het liefst meteen verwerken in een verhaal. Alleen had ik niet meteen een plot in gedachten waarop een hele roman gebaseerd kon worden. Dit geschenkboek was dus de ideale gelegenheid om mijn New York inspiratie te gebruiken. Voor een kort verhaal had ik namelijk heel wat ruimte: 15.000 woorden. Daar kun je wel wat moois mee doen!

Dit verhaal moest zich in New York afspelen!

Natuurlijk, zoals dat altijd gaat, vlogen die maanden dat ik de tijd had om dit verhaal te schrijven voorbij. Vlak nadat de herschrijvingen van Zwaar verguld! klaar waren, volgde de drukproef met de laatste redactionele wijzigingen. En daarna die met de allerlaatste wijzigingen. En tot slot de aller-allerlaatste wijzigingen. En zo kon het gebeuren dat ik tot op het moment dat ik Zwaar verguld! met mijn definitieve akkoord naar de drukker stuurde, nog geen letter op papier had staan voor Zomer in New York. Ik had een opzetje voor de hoofdstukindeling en een leuke flaptekst, maar verder zaten die 15.000 woorden vooral nog in mijn hoofd en moest ik nog maar zien of ik ze op tijd op papier zou weten te krijgen.

Ik ging dezelfde dag nog aan de slag. En de Lucy in mijn hoofd kwam tot leven en ze bleek hartstikke leuk om mee te werken! Binnen no time had ik het eerste hoofdstuk geschreven en had Lucy me van alles gegeven om mee verder te gaan. En dan had ik New York nog als geheim wapen!

Het verhaal is natuurlijk complete fictie, maar ik heb het wel ingekleurd met mijn eigen belevenissen. Alle locaties die beschreven worden, heb ik zelf bezocht en Lucy kijkt door mijn ogen naar de stad. Zo heb ik ook een ijsje gehaald bij de Brooklyn Ice Cream Factory en heb ik een uur op de Fulton Ferry Pier gezeten om van het uitzicht te genieten.

Ik heb ook de Brooklyn Bridge heen én terug bewandeld en verdwaalde een heel klein beetje in lower Manhattan toen een busstop van de hop-on-hop-off bus verplaatst was (zonder dat dit aangepast was op de brochure van City Sights NY, die ze waarschijnlijk nu nog steeds uitdelen). De tourguide (‘Who wants out? SoHo! Art! food! Cast-iron architecture and serious shoe shopping!’) in Zomer in New York is een combinatie van twee héél leuke gidsen die we gehad hebben. Echte hardcore New Yorkers!

Misschien begin je het al te snappen, eenmaal aan het schrijven, besefte ik dat ik misschien toch wel genoeg materiaal had voor een volwaardige roman. Niet alleen omdat New York nu eenmaal met geen 100.000 woorden te beschrijven is, maar vooral ook omdat Lucy en Kasper veel meer backstory bleken te hebben, dan ik vantevoren gedacht had. Ik moest me zelfs inhouden om nog enigszins binnen het afgesproken woordenaantal te blijven.

Voor ik het wist, was het verhaal af en toen kon ik natuurlijk niet wachten om het met jullie te delen! Gratis nog wel, want tot en met december 2013 krijg je dit boekje cadeau bij aankoop van twee feelgoodromans uit de jubileumactie van The House of Books. Ik vind het een superleuke actie, maar helaas zijn er veel lezers die het boekje liever los gekocht hadden. Sommigen reageren zelfs een beetje boos. Daarom wil ik toch nog even het volgende uitleggen.

Ik heb dit geschenkboekje geschreven in opdracht van mijn uitgever, speciaal voor deze jubileumactie. Ik vond (en vind) dit een leuk idee en heb hier graag aan meegewerkt. De invulling van die actie is echter niet aan mij, maar wordt bepaald door de uitgeverij in samenspraak met inkoopafdelingen van diverse boekhandels. Ik heb geen zeggenschap over de actievoorwaarden, de keuze van de actietitels of over welke boekhandels wel of niet deelnemen.

Natuurlijk had ik gehoopt dat al mijn lezers net zo enthousiast over de actie en het geschenkboek zouden zijn als ikzelf ben. Ik ben trots op het verhaal en ik zie dit als een leuke manier om een aantal titels (waaronder twee van mijzelf) extra in het zonnetje te zetten deze zomer en daarnaast de lezers te belonen met een exclusief extraatje.

Ik vind het natuurlijk erg jammer als vaste lezers van mij het gevoel hebben achter het net te vissen omdat de actietitels hen niet aanspreken, of omdat ze het merendeel daarvan al aangeschaft hebben. Maar misschien moeten jullie het dan anders bekijken: Zomer in New York is “los” te koop voor €20,- en dan krijgen jullie er gratis twee titels naar keuze (ter waarde van € 10,- per stuk) uit het actie-assortiment bij om cadeau te geven! Als dat geen leuke deal is! ????.

Edit: Zomer in New York is opgenomen in de verhalenbundel 21 Zomers en andere verhalen.